Safety en luchtvaart zijn nauw met elkaar verbonden.
Ook voor u en ons is het van belang om stil te staan bij Safety en alles wat daarmee te maken heeft.
In samenwerking met Breda International Airport organiseren wij twee Safety Meetings per jaar. Op onze nieuwspagina kunt u lezen wanneer de volgende Safety Meeting plaatsvindt.
Onderstaand vind u een aantal Safety Bulletins die wij momenteel van belang vinden. Tevens leest u hier de Operational Notices die actueel zijn. De volledige lijst is terug te vinden in een map in onze vliegschool bij Flight Planning en dient voorafgaand aan elke vlucht te worden doorgelezen.
Heeft u een Safety Item, een suggestie of een vraag over safety, mail dan onze Safety Manager Jan Broeder.
We willen allemaal zo veilig mogelijk vliegen. Daarom trainen we voortdurend. We bezoeken refresher avonden en lezen vakbladen om zo te zorgen dat we onze veiligheid kunnen vergroten. En toch kan het gebeuren dat je schade oploopt of dat je bij een incident, voorval, of nog erger een ongeluk betrokken raakt.
Gelukkig lopen we in de luchtvaart ver vooruit ten opzichte van andere vakgebieden en willen we leren van fouten van anderen om ze zelf niet te hoeven maken. Dat kan alleen als iedereen die een voorval, een ongeval of (bijna) ongeluk heeft meegemaakt, zijn ervaringen deelt. In de luchtvaartwet staat dat het melden van voorvallen verplicht is. Toch wordt maar zelden iemand echt aangesproken om een voorval te melden.
Ons Incident Registration Form is een formulier waarop alle soorten van incidenten vermeld kunnen worden. Dit formulier kunnen de dames van de balie uitprinten. Heb je geen zin om het formulier in te vullen, vind je het te veel gedoe, of vind je het formulier te moeilijk dan nog willen we graag je ervaringen horen. In zo’n geval kun je contact opnemen met de Safety Manager Jan Broeder. Je kunt dit mondeling doen of met een e-mail, bellen, faxen, via de balie, het maakt niet uit, MELDEN!!! Ook als er zaken zijn waarvan je denkt “dit kan beter of veiliger", meld ze aub. Alle meldingen zijn vertrouwelijk en indien je dit wilt kun je zelfs anoniem een melding doen.
Wat wordt er met die meldingen gedaan?
Jouw melding wordt in behandeling genomen en er wordt gekeken wat voor een lessen we hieruit kunnen trekken. Hierna gaan we kijken of er een mogelijkheid is om het gevaar te beperken en uiteraard gaan we dit dan ook doen. Dit kan bijvoorbeeld door de aard van het voorval met meerdere mensen te delen in het safety bulletin, uiteraard na overleg met jou en in principe zonder namen te noemen. Wat we absoluut niet gaan doen, is met een belerend vingertje iemand de les lezen of nog erger, ervoor zorgen dat iemand een boete krijgt of iets van dien aard. Kijk ook eens in de map safety bulletins, deze staat naast de map Operational Notice in de vluchtvoorbereidingshoek.
Dus: Meld voorvallen en werk op die manier mee aan de veiligheid van de luchtvaart.
SB23-024 Introductie BA risk assessment tool
SB23-023 Afbreken van de start
SB22-022 Fuel policy Aquila
SB22-021 Neuswiellanding Aquila
SB21-020 Gebruik van grasbanen in de winterperiode
SB21-019 Vliegveld Middenmeer
SB21-018 Crossen van zweefvliegvelden
SB21-017 Noise abatement procedure baan 24
SB20-016 Carburateur ijs
SB20-015 Het melden van een harde landing
SB20-014 Rugleuning Tecnam PH-BAJ
SB20-013 Hoogte windturbines
SB19-012 Stall op lage hoogte
SB19-011 Onbetrouwbaarheid brandstof meters
SB19-010 Tanken van vliegtuigen
SB19-009 Luchtruimschendingen
SB18-008 Doorklimmen 700ft. AGL op take off leg
SB17-007 Passenger briefing
SB16-006 Begeleiding passagiers vliegveld
SB16-005 Dangerous Goods batterijen
SB15-004 Motorbrand/ carburateurijs
SB15-003 Hot prop
SB15-002 Notice to airman
SB15-001 Vliegen in winterse omstandigheden
ATO23-085 Uitfasering Mass and Balance
ATO22-083 Groot onderhoud EHWO
ATO17-041-2 Gebruik van gele hesjes
ATO21-082 Het verlaten van de baan
ATO21-081 Vluchtvoorbereiding
ATO21-080 Mogelijke verwarring hoeveelheid brandstof
ATO21-079 6 weken check op type vliegtuig
ATO21-078 Nieuw producres voor Extra Schengen vluchten
ATO21-077 Oliepeil nieuwe motor
ATO21-076 Tips van de verkeersleiding
ATO21-075 Dutch mill info
ATO21-074 Procedure tanken mogas
ATO21-073 Verandering baannummering
ATO20-072 Melden van klachten
ATO20-071 Carburateur ijs Aquila’s
ATO20-070 Uitsluitend nog Avgas tanken met Tecnam PH-BAJ
ATO20-068 Tanken
ATO20-066 Implementation of frequency monitoring code
ATO20-063 Aanvullende afspraken omtrent sleepvluchten EHSE
ATO20-062 In gebruik name nieuwe taxibaan zuidzijde
ATO20-061 Nieuwe checklist Aquila
ATO19-060 Stoplicht
ATO19-059 Gebruik throttle- en prop-lever in Aquila
ATO19-057 Hot start procedure Tecnam G-GAEE
ATO19-056 Rotax motor, olietemperatuur en druk
ATO19-055 Nieuwe procedure crossing T1
ATO19-053 Parkeren vliegtuigen
ATO19-052 Vermijden van bebouwing bij invoegen van het circuit
ATO18-049 Remmen na de landing
ATO18-048 Aanpassing uitvliegprocedure baan 25
ATO17-046 Het gebruik van de tachometer
ATO17-045 Radio gebruik/positie melding binnen het circuit
ATO17-044 Olie-dop bij pre-flight inspection
ATO17-041 Gebruik van gele hesjes