Onze dagopleiding tot verkeersvlieger bestaat uit de volgende fases:
- Private Pilot Licence (PPL)
- Theorie Airline Transport Pilot Licence (ATPL) en ervaringsurenpakket
- Instrument Rating (IR)
- Commercial Pilot Licence (CPL)
- Multi Engine (ME)
- Soft-skill module training
- Airline Pilot Standard - Multi Crew Cooperation (APS-MCC) en Jet Orientation Course (JOC)
De totale opleidingsduur beloopt ongeveer 18 - 24 maanden. Gedurende de opleiding besteed je gemiddeld 220 uur aan vliegen, 200 uur aan klassikale begeleiding en ongeveer 750 uur aan zelfstudie.
Na elke fase ontvang je het daarbij behorende officiële bewijs. Dit kan een brevet, een certificaat of een bevoegdverklaring zijn. Na elke fase heb je dus echt iets tastbaars in handen.
Private Pilot Licence (PPL)
In deze fase word je opgeleid voor het sportvliegbrevet, zowel theoretisch als praktisch. Na afloop van deze fase ontvang je het PPL-brevet en mag je al zelfstandig internationale vluchten gaan uitvoeren.
Theorie Airline Transport Pilot Licence (ATPL) en ervaringsurenpakket
Deze fase omvat de theorie voor het ATPL. Daarvoor werken wij samen met Orbit Groundschool. Ook zij zijn een ATO gecertificeerde school, gespecialiseerd in theorieopleidingen voor vliegbrevetten. De opleiding is opgesplitst in 2 modules, beiden geheel te volgen via ‘distance learning’. Daarnaast krijg je na afronding van elke module een klassikale examentraining.
Wij vinden het van belang dat je gedurende de periode waarin je met de theorie bezig bent, het gevoel met het praktijkvliegen ontwikkelt. Dat bereik je met het ervaringsurenpakket. Je gaat, samen met je medestudenten, zelfstandig vluchten maken naar buitenlandse vliegvelden. De vluchtvoorbereiding komt uitgebreid aan bod en ook je eigen initiatief zal diverse malen op de proef worden gesteld. Dit alles onder begeleiding van ervaren instructeurs.
Instrument Rating (IR)
In deze fase ga je door met je Instrument Rating. Hierbij leer je de aanvlieg- en vertrekprocedures van vliegvelden en het navigeren in minder goede weersomstandigheden. Kortom, vliegen op je instrumenten i.p.v. op zicht. Na afloop van deze fase ontvang je de bevoegdverklaring IR in je PPL-brevet.
Commercial Pilot Licence (CPL)
Dit is een kleine, maar belangrijke stap binnen de opleiding. Hier leer je het vliegen te perfectioneren, de toelaatbare marges worden kleiner. Je gaat vliegen op een complex vliegtuig. Hierbij wordt je een beroepsmentaliteit aangemeten: Niet denken maar zeker weten! Na deze fase ontvang je het CPL-brevet en mag je dus tegen betaling vluchten uitvoeren bij een commercieel bedrijf.
Multi Engine (ME)
Tijdens de gehele opleiding heb je gevlogen op éénmotorige vliegtuigen. Nu gaan we je leren om op een tweemotorig vliegtuig te vliegen, de zogenaamde Multi Engine (ME) bevoegdheid.
Soft-skill module training
Als enige vliegopleiding in Nederland hebben wij ook ‘soft-skill’ trainingen in ons pakket. De soft-skill training, gegeven door NextLevel Pilots, is opgedeeld in 7 modules die in ons lesprogramma worden ingepland, direct na de afronding van je ATPL theorie.
Deze modules zul je grotendeels in huis bij Flight Academy Breda doorlopen. Doordat de instructeurs van NextLevel actief vliegen bij gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen, begint jouw voorbereiding voor een baan bij een Airline dus al in een vroeg stadium.
Naast een persoonlijkheidsanalyse en communicatietraining, komen hierin o.a. ook interview-, sollicitatie- en presentatietechnieken aan bod. Na deze modules weet je dus exact waar luchtvaartmaatschappijen op letten bij selecties. Je leert hoe jij als individu optimaal in dat plaatje past en krijgt daarmee gelijk al een voorsprong bij toekomstige selecties.
Airline Pilot Standard - Multi Crew Cooperation (APS-MCC) en Jet Orientation Course (JOC)
De APS-MCC opleiding bij NextLevel Pilots in Lelystad gaat veel verder dan een reguliere MCC. Doordat er niet alleen 10 full-motion sim-sessies worden gedaan, maar ook veel aandacht wordt besteed aan het reilen en zeilen van een Airline, geeft een APS-MCC diploma een duidelijk voordeel bij selecties.
Naast aircraft handling komen ook de door EASA omschreven competenties als decision-making, leadership, teamwork, workload management en situational awareness ruimschoots aan bod. Alle sessies worden gedaan op een gecertificeerde B737 simulator, waarop ook vliegers bij een luchtvaartmaatschappij worden getraind én waarop je ook bij je selectie bij een Airline zult vliegen. Een gedegen voorbereiding die aansluit bij ons doel; jouw begeleiden naar een baan in de cockpit!