In het donker vliegen is een compleet andere ervaring dan overdag. Want daar waar je overdag (meestal) goed kunt zien waar je naartoe vliegt, wordt het zicht ’s nachts sterk door de duisternis beperkt. Ook is het elke keer een beleving om te zien hoe het nachtelijke landschap verlicht wordt door ontelbaar veel lichtjes.
Je mag echter niet zomaar ’s nachts het luchtruim in, hiervoor dien je eerst je nachtbevoegdheid (ook bekend als night rating of night qualification) te behalen.
De nachtvluchten worden uitgevoerd in onze Aquila’s of Tecnam’s.
Tijdens de vlucht gaan we voor zonsondergang de lucht in en vliegen naar een vliegveld waar we ons richten op de landingen in het donker. Je zult merken dat afstand inschatten door mede de lichten van de landingsbaan je een ander perspectief geven met landen. Dit gaan we dan ook volop oefenen. Eerst als dubbele instructie en vervolgens ga je solo landingen maken. Hiernaast gaan we ook in op navigatie in het donker. Afhankelijk van de mogelijkheden voeren we de night rating uit op één avond. Het kan echter door omstandigheden voorkomen dat we het uitsplitsen over twee avonden.
Vliegen in het donker gaat gepaard met een aantal extra effecten die versterkt worden of juist minder aanwezig zijn. Ook is er specifieke wet-/regelgeving van toepassing. Voor een veilige vluchtuitvoering is het belangrijk dat je hier meer over leert en je jezelf zo goed kunt voorbereiden. Deze theorie staat in onze digitale leeromgeving BredaPedia en omvat o.a.:
Ben je er helemaal klaar voor, dan kun je je natuurlijk ook direct inschrijven. Heb je nog vragen? Kijk dan op onze FAQ pagina of neem contact met ons op, we helpen je graag verder.
De NR doe je met de Aquila of Tecnam. De Aquila is een moderne tweezitter waar alle praktijk mee gevlogen kan worden. Deze laagdekker is voorzien van moderne Avionica en een ruime open cockpit.
Hiernaast is er ook de optie om je NR te halen op de Tecnam P2010. Dit is een zeer complete en moderne hoogdekker én inclusief Autopilot.