LAPL/PPL

Je PPL of LAPL haal je bij Breda Aviation

Enjoy the Sky learn to fly! Wij bieden twee verschillende opleidingen voor het behalen van je sportvliegbrevet. Het meest voorkomend brevet, dat ook de meeste opties voor een vervolg opleiding geeft, is het Private Pilot License (PPL). Hiernaast kun je ook kiezen voor het Light Aircraft Pilot License (LAPL).

Wij als Breda Aviation zijn een ATO (Approved Training Organisation) en gaan voor kwaliteit, service en flexibiliteit. We streven ernaar om de best passende opleiding te bieden en geven zo veel mogelijk ruimte aan jou als student om te leren en te ervaren. Leer bij ons echt goed vliegen en zo als zelfverzekerde piloot het luchtruim te verkennen.

Hoe ziet de Instrument rating les er in de praktijk uit

Er zijn twee soorten sportvliegbrevetten:

  • PPL (Private Pilot License): Met dit brevet ben je bevoegd om in Europa en wereldwijd te vliegen, door een gelijkstelling voor een land aan te vragen als je buiten Europa wilt vliegen. Om je PPL te halen, moet je minimaal 45 vlieguren maken, daarna mag je meteen met passagiers vliegen
  • LAPL (Light Aircraft Pilot License): Met dit brevet ben je bevoegd om in heel Europa te vliegen op Europees geregistreerde vliegtuigen. Om het LAPL te behalen, moet je minimaal 30 vlieguren maken. Je mag met passagiers vliegen na 10 uur solo gevlogen te hebben (na behalen brevet).


Wij stomen je klaar om zelfverzekerd het luchtruim in te gaan:
Je leert bij ons alles wat je als piloot moet weten zodat je veilig en zelfverzekerd van het luchtruim kunt genieten. Je zult merken dat de vrijheid die je ervaart als sportvlieger iets unieks is.

Hieronder gaan we dieper in op wat je nodig hebt om je PPL of LAPL te halen, wat er mee kunt en hoe wij jou helpen om dit zo goed mogelijk te doen.

Waar moet je aan voldoen?

Ingangseisen:

Waaruit bestaat de opleiding?

Praktijk vliegen:

Theorie:

En verder:

LAPL en PPL naast elkaar

Alles nog even compact op een rijtje:

LAPLPPL
30 uur vliegen minimaal (incl. 6 uur solo)45 uur vliegen minimaal (incl. 10 uur solo)
Vliegen met maximaal 4 personenGeen maximum aantal passagiers
Maximum gewicht vliegtuig 2.000 kgMaximum gewicht vliegtuig 5.700 kg
Na behalen brevet, 10 uur PIC (solovliegen) voordat passagiers mee mogenNa behalen brevet, gelijk passagiers meenemen.
Beperkingen op extra ratingsAanvullende ratings wel mogelijk

BredaPedia en de Starterstas als hulpmiddel voor jou

Ons digitale platform BredaPedia: Gedurende de gehele opleiding maak je gebruik van ons online leerlingvolgsysteem met daarin alle trainingsmaterialen. Ook vind je daarin welke oefeningen je kunt voorbereiden, wat je voortgang is, je kunt online vragen oefenen en jezelf zo maximaal voorbereiden op je examens. Dit voor zowel theorie als praktijk.

De ideale combinatie van het praktijk en theorie deel komen samen. Ook na je opleiding biedt BredaPedia je enorm veel gemak bij bijv. je vluchtvoorbereiding en het reserveren van een vliegtuig voor een vlucht.

Theorie en de “Starterstas”: Naast de voorbereiding van de lessen middels BredaPedia gebruiken we als basis de boeken van Bas Vrijhof. Meteen bij de start van je theorieopleiding kun je kiezen om via ons een ‘starterstas’ aan te schaffen. Deze tas bevat bijna alles wat nodig is voor het theoretische en praktische deel van je opleiding. Zo bevat deze tas:

  • De vijf boeken van Bas Vrijhof voor de zeven theorievakken
  • CRP-1 navigatie rekenschijf
  • Windprotractor
  • Protractor
  • Nautical Miles Lineaal
  • Veiligheidshesje
  • Schrijfblok + pen
  • ICAO Kaart (voor het theorievak navigatie) 


Zodra je bij ons start en de starterstas hebt, ben je al een heel eind op weg. Je zult nog wel een VRF-kaart moeten aanschaffen. De VFR-kaart is nodig voor de verschillende Navigatie- en Overland vluchten. Deze kaart wordt ieder jaar opnieuw uitgegeven door LVNL. 

Optioneel adviseren we je een logboek aan te schaffen en na paar lessen om een eigen headset te kopen. Dit is niet noodzakelijk want je logt je vluchten eenvoudig in BredaPedia en we hebben standaard headsets beschikbaar in alle toestellen.

Een praktijkles: het tempo passen we aan en we halen er het maximale uit

Praktijk is meer dan vliegen: Het mooiste is natuurlijk de praktijk. Want dan gaan we echt aan de slag met vliegen. Bij ons duurt een lesblok 1½ uur waarvan een deel briefing, praktijkvliegen en de-briefing is. In totaal vlieg je gemiddeld 50 tot 60 minuten per les op één van onze mooie toestellen. Tijdens de vluchten leer je het echte vliegen en komt alles bij elkaar. 

Radio Telefonie Praktijk (RT): Het volgen van de Radio Telefonie (RT) opleidingen gebeurt via Distance Learning en wordt gegeven door onze partner ATC-Comm. Je kunt je hiervoor via ons aanmelden, uiteraard mag je ook zelf een RT aanbieder kiezen. Het enige wat je nodig hebt, is een computer met internet en een headset/oortjes. Ook het examen vindt online plaats. Wij raden je aan om het theorievak Communications te hebben gehaald voordat je aan de praktijkcursus begint. Als onderdeel van de RT-bevoegdheid hoort naast het behalen van het theorievak Communications en de RT-praktijk, ook het behalen van je LPE (Language Proficiency Exam)

Language Proficiency Exam (LPE): Voordat je een vliegbrevet kunt aanvragen, moet je een LPE halen. Doe je de RT-praktijk via ATC-Comm dan verloopt het LPE ook meestal via hen. Het LPE is een online gesprek om je Engelse spraakvaardigheid te toetsen. De uitkomst van het gesprek is een LPE met een niveau waarbij ICAO niveau 6 het hoogst haalbare niveau is. Voor je RT-bevoegdheid heb je minimaal ICAO niveau 4 nodig.

Medische keuring, een ‘normale’ gezondheid is voldoende

Een medische keuring kan best heftig klinken als je het zo voor het eerst leest of hoort. Zeker als je in het verleden wel iets hebt gehad of je zelfs nu wat onder de leden hebt. Dit is helemaal niet erg en in heel veel gevallen belemmert het je ook niet van vliegen. Wel adviseren we je om bij de start van je opleiding een medische keuring te doen. Voor de PPL of het LAPL is dat een klasse twee medische keuring (EASA Klasse 2). De reden om dit bij de start te doen, is omdat je pas solo mag vliegen en/of examen mag doen zodra je in het bezit bent van een medisch certificaat.

Korting op je keuring: Wij werken samen met AEC Medicals hier op de luchthaven Breda International Airport. Als partner kunnen we je een korting aanbieden, mocht je besluiten je medische keuring daar te doen. Dit hoeft natuurlijk niet en je bent geheel vrij om je eigen aeromedische examiner te kiezen.

Meer weten over de medische keuring? Kijk dan op de website van AEC Medicals.

Download brochure

Wil je meer informatie? Download dan onze brochure voor alle details. Heb je daarna nog vragen? Bezoek onze FAQ-pagina of neem contact met ons op. We helpen je graag verder!

Direct inschrijven?

Ben je er helemaal klaar voor, dan kun je je natuurlijk ook direct inschrijven. Heb je nog vragen? Kijk dan op onze FAQ pagina of neem contact met ons op, we helpen je graag verder.

Onze vloot is modern en fun

In de basis begint je opleiding met het behalen van je PPL (Private Pilot Licence). Wij gebruiken hiervoor de Aquila A211. Dit is een moderne tweezitter waar alle PPL praktijk mee gevlogen kan worden. Deze laagdekker is voorzien van moderne Avionica en een ruime open cockpit.

Hiernaast is er ook de optie om je PPL te halen op de Tecnam P2010. Dit is een zeer complete en moderne hoogdekker. Dit toestel wordt ook gebruikt voor het Instrument Rating (IR) deel van de ATPL-opleiding.

Onze piloten vliegen nu bij:

Chat openen
Vragen over uw vliegavontuur?
Snel een antwoord via WhatsApp!